Jak wady ortopedyczne kończyn dolnych mogą wpływać na nieprawidłowości chodu?

Na co dzień nie zastanawiamy się zazwyczaj jakie czynniki wpływają na sposób chodzenia i jak przekłada się on na nasze samopoczucie. Analizie poddajemy poszczególne dolegliwości, dopiero gdy zaczyna doskwierać nam dyskomfort lub nawet ból. Jakie schorzenia mogą okazać się niebezpieczne dla postawy i ułożenia ciała? Na co zwrócić uwagę i gdzie się leczyć?

Nieprawidłowości chodu – co należy wiedzieć?

Kończyny dolne poddawane są dużym obciążeniom i pracują naprawdę ciężko, aby usprawnić nam komfortowe przemieszczanie się. W gabinecie ortopedycznym możemy przekonać się, jak nawet najmniejsza wada może wpływać na sposób chodzenia. Do wizyty zachęcają zazwyczaj objawy takie jak chwiejny chód, utykanie czy inne zaburzenia, których wcześniej nie były widoczne. Problemy z chodzeniem mogą być zarówno wrodzone, jak i nabyte, mogą mieć charakter przejściowy lub pozostać na zawsze. Wszystko zależy od indywidualnego przypadku i podjętego leczenia.

Ortopeda po szeregu badań, przeprowadzeniu wywiadu i identyfikacji schorzenia pomoże odzyskać sprawność, zmniejszy lub wyeliminuje dolegliwości bólowe i będzie pracować nad przywróceniem sprawności pacjentom.

Wady wpływające na chód

Leczenie narządów ruchu związane jest z różnymi dolegliwościami, które mogą towarzyszyć pacjentowi od młodego wieku lub pojawić się w dorosłym życiu. Na sposób chodzenia wpływ mogą mieć:

• choroby zwyrodnieniowe stawów,
  • entezopatie np. ostroga piętowa,
  • kolana koślawe i szpotawe,
  • stopa płasko-koślawa, szpotawa, wydrążona i wklęsła,
  • odciski i modzele,
  • paluch koślawy,
  • przykurcze ścięgien i stawów np. przykurcz ścięgna  Achillesa,
  • reumatoidalne zapalenie stawów.

Nierówność kończyn dolnych

Diagnostyka obejmuje między innymi badania obrazowe jak rentgen czy tomografię komputerową, USG, zabiegi artroskopowe kolana, scyntygrafia czy densytometria kości. Po rozpoznaniu wady następuje opracowanie i wdrożenie planu leczenia, który pomoże zmniejszyć lub pozbyć się całkowicie dolegliwości. To sposób na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podczas chodzenia.